Czy obniżki cen w najgorętszych zakupowych okresach rzeczywiście są obniżkami?

Opublikowano: 2022-12-02

Black Friday praktycznie już za nami, ale kuszących promocji przed świętami na pewno nie zabraknie. Czy jednak obniżki cen w najgorętszych zakupowych okresach, rzeczywiście są obniżkami? W wielu przypadkach niestety nie. Częstą praktyką sprzedawców jest zawyżanie cen przed rozpoczęciem promocji. Niedługo jednak znacznie trudniej będzie przedsiębiorcom manipulować w ten sposób cenami. A to za sprawą unijnej dyrektywy Omnibus, która przewiduje wprowadzenie licznych zmian w prawie ochrony konsumentów, m.in. w zakresie obowiązków przedsiębiorców dotyczących informowania o stosowanych przez nich cenach.

Dotychczas powinności przedsiębiorców, związane z komunikowaniem cen, ograniczały się do obowiązku podawania przez przedsiębiorcę ceny sprzedaży produktu, jak również ceny za jednostkę miary (tj. za kilogram, litr lub dowolną jednostkę ilości powszechnie i zwyczajowo stosowaną w danym państwie członkowskim).

Dyrektywa Omnibus dodatkowo zobowiązuje sprzedawców do podawania w każdym ogłoszeniu o obniżce wcześniejszej ceny, stosowanej przez podmiot gospodarczy przez określony okres przed zastosowaniem obniżki. Wcześniejsza cena oznacza najniższą cenę stosowaną przez podmiot gospodarczy w okresie, który nie może być krótszy niż 30 dni przed zastosowaniem obniżki ceny.

Przyczyną leżącą u podstaw wprowadzenia tego obowiązku było dostrzeżenie przez Komisję Europejską coraz częstszej praktyki „żonglowania” przez przedsiębiorców cenami oraz ich sztucznego zawyżania przed rozpoczęciem promocji (zwłaszcza przed akcjami handlowymi takimi jak Black Friday czy Cyber Monday), a także chęć ukrócenia takich nieuczciwych praktyk i nadania obniżkom realnego wymiaru, a przez to poprawienie sytuacji konsumentów.

Dyrektywa Omnibus weszła w życie 7 stycznia 2020r. Państwa członkowskie zostały zobowiązane do stosowania zaimplementowanych przepisów od 28 maja 2022r. W Polsce, podobnie jak w kilku innych krajach członkowskich, nastąpiło opóźnienie wdrożenia przepisów dyrektywy. Obecnie projekt ustawy implementującej znajduje się w Sejmie, i nie jest jasne, kiedy zostanie uchwalony i wejdzie w życie (zapewne nie wcześniej niż w okolicach końca bieżącego roku).

Jak myślicie, czy nowe przepisy powstrzymają sprzedawców przed stosowaniem starych praktyk?

Źródło: parp.gov.pl

Newsletter pracodawcy

Chcesz dostawać informacje o rynku pracy i metodach rekrutacji?  Zapisz się do Newslettera!

    Zapisz się na newsletter!

    Chcesz być na bieżąco z wartościowymi artykułami z zakresu kadr, HR czy rekrutacji?