Jak oszczędzają Polacy?

Opublikowano: 2022-09-23

Jak wynika z badania przeprowadzonego we wrześniu br. przez agencję badawczą Inquiry (badanie jest realizowane w miesięcznych falach od marca 2022r.), w obliczu rosnących cen niemal 1/3 Polaków oszczędza „na wszystkim”, a ponad połowa poszukuje promocji i wybiera tańsze produkty. Sposobem na drożyznę jest także rezygnacja z niektórych produktów i usług – Polacy w pierwszej kolejności rezygnują z usług rozrywkowych, takich jak kino, koncerty czy teatr, a także wyjść do restauracji oraz usług typu fryzjer, kosmetyczka, pralnia.


Rosnące ceny są szczególnie dotkliwe dla prawie 50% badanych, którzy zauważają spadek dochodu swojego gospodarstwa domowego. Wskaźnik ten od czterech miesięcy utrzymuje się na podobnym poziomie. Spadek dochodu częściej zauważają kobiety oraz osoby w wieku powyżej 55 lat. Młodsi Polacy (18-34 lata) rzadziej deklarują zmniejszenie dochodu. Niezmiennie prawie połowa Polaków spodziewa się spadku dochodów, a co dziesiąta osoba przewiduje wzrost.


Rosnący z miesiąca na miesiąc odsetek Polaków, którzy dotkliwie odczuwają wzrost cen, w ostatnim kwartale ustabilizował się – obecnie 2/3 społeczeństwa twierdzi, że wzrost ten okazał się dotkliwy. Zdaniem badanych szczególnie podrożały produkty spożywcze, wśród których w ostatnim miesiącu znacznie częściej zauważany był wzrost cen cukru i słodyczy. Wysokie pozycje wśród drożejących produktów spożywczych nadal zajmują mięso i wędliny, pieczywo oraz olej i oliwa, wskazywane są one jednak istotnie rzadziej niż miesiąc temu. Istotny spadek w ostatnim miesiącu odnotowały także pozostałe artykuły. Wśród niespożywczych produktów i usług pierwsze miejsce niezmiennie zajmuje energia elektryczna i gaz oraz opłaty za mieszkanie. Przez ostatni miesiąc zmniejszył się odsetek Polaków dostrzegających wzrost cen gastronomii, usług typu fryzjer, kosmetyczka czy pralnia, leków i opieki zdrowotnej oraz transportu.


Podobnie jak w poprzednich miesiącach, za przyczyny wzrostu cen najczęściej uważane są zjawiska takie jak wzrost cen paliw, wzrost cen energii i sytuacja międzynarodowa, wymienione powody wskazywane są jednak istotnie rzadziej niż miesiąc temu. Do powodów wzrostu cen częściej niż miesiąc temu zaliczana jest chęć zysku ze strony producentów oraz sklepów.

Źródło: Raport Inquiry Sp. z o.o. „Ceny produktów i usług. Badanie trackingowe – 2. fala”

Newsletter pracodawcy

Chcesz dostawać informacje o rynku pracy i metodach rekrutacji?  Zapisz się do Newslettera!

    Zapisz się na newsletter!

    Chcesz być na bieżąco z wartościowymi artykułami z zakresu kadr, HR czy rekrutacji?